ROVATOK

FELADVÁNYOK

BETŰTÉSZTA

ASSZOGRAMMA

JÁTÉKOK

KVÍZJÁTÉK

FÓRUM

REGISZTRÁCIÓ

A mai nap képe

nap képe

Küldj be te is képet!
Képeslapküldés

Keresés az oldalon:

Friss fórum:
Játékok (1295)
Feladványok (17478)
Ki mondta? (258)
asszogramma (1872)
Hónap feladványa (695)
A hét kérdése (2030)
Tőlem Nektek (12422)
Nyomasevics Bobacsek (1202)
Betűtészta (3050)
Szívből szóló versek (1166)
Elnökválasztás (6)
Érdekes, vicces, jó honlapok (857)
Jellemezd Magyarország helyzetét egy filmcímmel! (15)
Ezek is mi vagyunk (472)
Vicces szövegek (4053)

 > Még több fórum

A hét kérdése:

Jelentkezz be a heti kérdéshez!

 > régebbi kérdések
 > kérdés beküldés

Legolvasottabbak:
IQ teszt
Egy angliai egyetem kutatásai
Varázsgömb
Hipnózis
Agyscanner

 

BMW évfordulók

 
    2006.05.03.  yoda     
Az idén kilencven éves BMW többszörös jubileumot ünnepel: 40 éve kezdték meg a legendássá vált 02-es sorozat gyártását, 30 éve mutatkozott be a formabontó 6-os Coupé, és két évtizede annak, hogy a gyár új, sportos modellt tervezett a 3-as sorozathoz, az M3-ast.

Hirdetés




A 02-es sorozat negyven éve

Negyven éves a BMW legendás sorozata, a 02-es, amely hivatalosan 1966. május 7-én, a BMW ötvenedik születésnapján debütált a Bajor Állami Operaházban. Az új 1600-as modellnél a 2-es számot eredetileg belső megkülönböztetésre használta a BMW, amelynek csak papíron volt jelentősége, hiszen szemmel látható volt az eltérés a korábbi négyajtós 1600-as és az új kétajtós modell között, amelynek dizájnja jelentős mértékben különbözött a BMW-család arculatától is. Az új típus kisebb és fürgébb volt, mint a többi 1600-as. Az 1600-2 13 másodperc alatt gyorsult fel 100 km/h-ra, végsebessége pedig elérte a 166 km/h-t. A kereskedők kétkedve fogadták a BMW új fejlesztését, azonban az eladások a gyártót igazolták: az első évben több mint 13.000 autó gurult le a gyártószalagról, a következő évben pedig mintegy 38.500 darabot értékesítettek a kétajtós modellből, majdnem annyit, mint a négyajtósból. 1967-ben mutatkozott be az ikerkarburátoros 1600 TI, a 2-est felváltotta a TI jelzés, a „Turismo Internazionale” rövidítése. Miközben a fiatalok világszerte forradalmakat szerveztek, a viharos 1968-as évben az autórajongók egy új, „kicsi” BMW megjelenését várták. A kétliteres motorral felszerelt 2002-es a sportos limuzin megtestesítője lett, 10,7 másodperc alatt érte el a 100 km/h-t. Követője a 120 lóerős 2002 ti lett, amelynek maximális sebessége elérte a 185 km/h-t. 1971 volt a széria legsikeresebb éve, amikor négy új modellt dobtak piacra, köztük az injektoros 2002 tii-t.

Az azóta kultikussá vált sorozat a negyvenéves jubileumot egyfajta újjászületéssel ünnepli. A BMW mérnökei, Arthur Herrmann és Klaus Kutscher egy 2002 tii modellbe leheltek új életet, amelyet a BMW Múzeum területén található műhelyben több hónapig tartó aprólékos munkával szereltek össze egy eredeti vázból és mintegy négyezer pótalkatrészből. Az autó formavilága és narancs színe a ’60-as, ’70-es évek flower-power hangulatát idézi. Csakúgy, mint az 1973-as modellben, az autó szíve egy kétliteres, négyhengeres, 130 lóerős motor, amely az 1030 kg-s gépkocsit 9,4 másodperc alatt gyorsítja fel 100 km/órás sebességre.


Színre lép a 6-os Coupé

1972-ben mutatta be a BMW új, áramvonalas, ultralapos koncepcióautóját, amelynek dizájnja azt az érzetet keltette, mintha egyenes a jövőből érkezett volna. Nem alaptalanul, hiszen a modell a négy évvel később bemutatott 6-os Coupé előfutára volt. A futurisztikus, 200 lóerős, négyhengeres turbómotorral felszerelt, 250 km/h végsebességű sportkocsi fogadtatása annyira pozitív volt, hogy a BMW azonnal nekilátott egy teljesen új, luxus coupé kifejlesztésének. A modell az 1976-os Genfi Autószalonon mutatkozott be, megjelenése egyértelműen tükrözte a tervezésben bekövetkezett generációváltást és az új, még sportosabb irányvonalat. Egyedülálló és előremutató újításnak számított a 6-os szériába épített elektronikus Check Control System, amely folyamatos információval látta el a vezetőt az olajszintről, a hűtésről valamint a fékek és a lámpák működéséről. Az Európában és az Egyesült Államokban is népszerű modellt a 635 CSi követte 1978-ban, amelyet 3.2 literes, hathengeres motor hajtott, és 220 km/h-ás végsebességével nem talált riválisokra az autópályán.

A nyolcvanas évek további fejlesztéseket hoztak, a 628 Csi már nem csak sportosság, hanem a takarékos üzemanyag-felhasználás is jellemezte. Az 1983-as Frankfurti Motor Show-n bemutatott M 635 CSi a coupé luxusát ötvözte egy versenyautó teljesítményével. A mérnökök figyelme a sebesség fokozása mellett a hatékony és biztonságos vezetésre irányult, 1985-ben a 6-os sorozat modelljeit is összkerékhajtással szerelték fel. A 6-os tizennégy év szünet után 2003-ban tért vissza az utakra, továbbra is a szenvedély, elegancia, erő és teljesítmény tökéletes összhangját kínálva.


M3-as, a sportos legenda

Az 1980-as évek elején a BMW mérnökei úgy gondolták, egy új, sportos motort kellene tervezni a hármas sorozat számára. Nem álltak üres kézzel, a már meglévő fejlesztéseket kellett a megfelelő módon ötvözni. A cél az volt, hogy egy olyan modellt alkossanak, amely egy versenyautó sportos tulajdonságait ötvözi egy mindennapi használatra tervezett gépkocsi jellemzőivel. Az M3 az 1985-ös Frankfurti Motor Show-n mutatkozott be, és első ránézésre is szembeötlőek voltak az eltérések az új modell és a 3-as széria korábbi típusai között. A gyorsaságot a kifinomult aerodinamikai tervezés, a könnyű műanyagok használata, valamint a 2,3 literes, négyhengeres, 200 lóerős motor garantálta. Az M3-as maximális sebessége 230 km/h volt, fogyasztása pedig 9 liter alatt maradt. Az M3-ast versenyre tervezték, ezt bizonyíthatta is az 1987-es Túraautó Világbajnokságon, ahol az első és a második helyet is M3-as pilóták szerezték meg. Teljesítményét a közönség is elismerte, a Sport Auto magazin olvasói 1987-ben az év legsportosabb limuzinjának választották. 1992-ig az M3 első generációjából mintegy 18.000 darabot értékesítettek, ebből mintegy 800 kabrió volt.
















  Kapcsolódó cikkek

  -  Tizennégymilliomodik Passat
  -  Világcsúcsok hidrogénmotorral
  -  Turbo Diesel motorok


Felhasználónév:

Jelszó:

Jelszóemlékeztető



Friss feladványok:
 Periódusos szavak - kicsit másképp 2.
 Csak a kezeMet figyeld!
 Szakmai anagramma 52.
 Szétválogatás 2. (korrigálva)
 Mi a nevem? (2.)
 Tekercs
 Meg egy Y

Hirdetés

© 2017 DigitalAge

impresszum  ::  médiaajánlat  ::  segítség  ::  ajánló  ::  kezdőlapnak  ::  kedvencekhez   RSS