|
Turbo Diesel motorok |
|
|
|
2004.07.05. Laci |
|
| A mai diesel személyautók menetteljesítményei már össze sem hasonlíthatóak a 10-12 évvel ezelőtti turbo diesel motorok teljesítményével.
| |
|
Hirdetés
| |
| Nézzünk egy példát: Citroën BX 1.9 turbo diesel a maga 65-70 lóerejével nem mondható éppen egy erőgépnek, míg a manapság futó Volkswagen motorok hasonló lökettérfogatból akár 130 lóerőt hoznak ki a mérnökök. Egyre inkább helytelen azt gondolni, hogy a diesel autó lomha, lassú és hangos.
Ezt a hatalmas fejlődést a motorok leginkább a turbó feltöltés korszerűsödésével érték el. Sajnos a hagyományos rendszereket nem lehet a végletekig erősíteni. Ennek több oka is van. A nagyobb töltőnyomás nagyobb fordulatszámmal érhető el. A mai feltöltők 180.000 fordulat/perc (ford/p) fölé nem mehetnek, mivel itt már nem lenne biztosított a megbízható működés, és így csak rövid élettartamra lennének képesek. Továbbá probléma a nagyobb méretű turbina lapátok. Ennek hátránya, hogy a felpörgési tulajdonságai alacsony fordulaton nem jók, ezért nem képes jól reagálni a gázadásra. Sajnos a tulajdonságai még állítható lapátkerekekkel sem javíthatók fel a megfelelő szintre. Ezeken túl, a levegő áramlási sebessége a hangsebesség alatt kell, hogy maradjon.
A feltételek ismeretében most már megérthetjük, hogy mi is gátolja a további nagy mértékű fejlődést. Ezek kiküszöbölésével több gyártó is foglalkozik, köztük is a legfejlettebb szinten a BMW és az Opel áll. A villámos márka egy OPC Vectra 1,9 literes kísérleti járműbe építette bele a technikát, míg a Dakaron a bajorok egy X5 terepjárója már ilyen motorral állt a rajthelyhez.
Az Opel rendszere két turbó feltöltőt használ. Egy kisebb és egy nagyobb méretűt. A kisebb feltöltő körülbelül 1800-as fordulatig egy szelepnek köszönhetően egyedül szállítja a motornak a levegőt. Ebben a tartományban a nagyobb feltöltő csak az expandált (fáradt) kipufogógázt kapja meg. A fordulatszám emelkedésével egyre több gáz kerül a nagyobb turbó lapátkerekeire. Ennek köszönhetően a nagyobb feltöltő elősűrítést végez, majd egy köztes hűtőn keresztül juttatja a kisebb turbóra a nyomást. Ha a fordulatszám átlépi a 3000 ford/p határt egy visszacsapó szelepnek köszönhetően a kisebb turbó kimarad a "játékból", és már csak a nagyobb szállítja a motornak a levegőt. Így a relatív feltöltési nyomás 2,2 bárra ugrik, ami 460 NM maximális forgatónyomatékhoz segíti hozzá az erőforrást. Az erőátvitel nem képes ezt a nyomatékhegyet az aszfaltra vinni, ezért 400 NM-ben korlátozták a motort. Ezzel együtt 212 lóerő teljesítményt produkál az erőforrás, ami ha belegondolunk, nem is olyan rossz egy "egykilences" dízeltől. Ez 112 lóerő literenként.
Az Opel szerint még két év szükséges ahhoz, hogy a technika széria érett legyen és megkezdődjön a sorozatgyártás. A BMW már előrébb jár, ugyanis az 535d típusjelzés alatt már ősztől piacra dobja az X5-ös technikájával felszerelt autót. (272 LE, 560 NM)
Lomha a dízel autó? Lassú? Ez már a múlté! | |
|
Kapcsolódó cikkek
|
|
|