|
Intelligens csavarok a légzsák-kioldás érdekében |
|
|
|
2004.06.21. yoda |
|
|
| |
|
Hirdetés
| |
| A Bosch által kifejlesztett új szenzorrendszernek köszönhetően egy esetleges baleset során az utasoldali légzsákot az eddigieknél is pontosabban lehet az igényeknek megfelelően működetni. Az "iBolt" rendszer négy ponton méri meg az ülés vázszerkezetére ható erőket. Egy kiértékelő elektronika ebből kiszámítja a súlyt, valamint az erők eloszlását az utasoldali ülésen. Ezekből az adatokból a bennülőket védő elektronika határozza meg a vezető melletti légzsák megfelelő alkalmazási módját.
Különösen az Egyesült Államokban nagyon sok személygépkocsi utasa közlekedik bekötött biztonsági öv nélkül, az alkalmazott légzsákok ezért nagy térfogatúak és nagy sebességgel kell kinyílniuk. A Federal Motor Vehicle Safety Standard 208-as (röviden: FMVSS 208) előírása ezért megköveteli, hogy az utas személyére szabott légzsák-működtetés pontos súlybesorolás alapján történjék - mint amilyet az iBolt is végez. Ennek segítségével ugyanis a rendszer erős testfelépítésű személyek esetén a teljes kioldást vezérli, könnyebb személyek vagy gyerekek esetén gyengébb fokozatot állít be, míg gyermekülés használata, illetve üres utasoldal esetében letilthatja a légzsák működtetését.
Az iBolt rendszer négy tartócsavarját az ülés vázszerkezetébe kell beépíteni. Ezen a helyen minden további nélkül helyettesítik az eddig alkalmazott közönséges tartócsavarokat, a meglévő üléskonstrukció megváltoztatása szükségtelen, sőt általában még a különleges kárpitozással ellátott ülésváltozatok esetében sem kell az üléshez illeszteni. A megoldással az ülésmagasság, ezáltal az utas feje körüli szabad tér sem változik meg. S minthogy a szenzorok a könnyebb ütközések során keletkező túlterhelés ellen védettek, elektromos csatlakoztatásuk pedig nem támaszt semmilyen nehézséget, ezért az új biztonsági berendezés problémamentesen integrálható a gépkocsikba.
A rendszer kialakítását a klasszikus mechanikának és az elektronikának a mechatronikává való ötvözése tette lehetővé. A szenzorcsavar az ülés hordozó eleme, amely emellett Hall-szenzorok segítségével méri meg a rá eső súlyerőt (az okozott elmozdulás értékelésével). Az ülésbe integrált iBolt vezérlőegység adatbuszon keresztül kommunikál a központi légzsák vezérlőegységgel, amely a négy ponton végzett precíz mérésnek köszönhetően több információhoz is jut, mint a súly osztályokba sorolása: az iBolt készülék ugyanis meg tudja határozni az ülésen elfoglalt helyzetet, valamint annak megváltozását is. A kiegészítő információknak köszönhetően a két- vagy többfokozatú gázgenerátorral ellátott légzsákok kioldását már az utas testtartásához is illeszteni lehet.
A Bosch széles körű utasvédelmi elektronikát szállít a légzsákok, övfeszítők, vagy szükség esetén akár bukócsövek vezérlésére. Az intelligens szenzorok felismerik például frontális vagy oldalirányú ütközést, valamint a borulásveszélyes helyzeteket, és ennek során figyelembe veszik az utasülés foglaltságát is.
A jövőben az ülésfoglaltság érzékelésének további finomítása várható az utasok ülési helyzetének pontosabb meghatározásával. Egy videokamerán alapuló beltéri érzékelés felismeri például, ha a be nem kötött utas egy vészfékezési manőver során előreesik, a légzsáknak pedig ebben az esetben csökkentett teljesítménnyel működésbe kell lépnie. A Bosch jelenleg egy erre a feladatra képes rendszernek szériaéretté fejlesztésén dolgozik. | |
|
Kapcsolódó cikkek
|
|
|