|
Autómárkák eredete |
|
|
|
2004.02.27. master |
|
| A legtöbb ember, ha autókról hall rögtön be tudja határolni, hogy milyen kategóriáról van szó, melyik földrészen készült a kérdéses autó, sőt az esetek többségében még a gyártó országot is ismerjük.
| |
|
Hirdetés
| |
| Kevesen tudják viszont, hogy az adott autót miért hívják pont úgy, ahogy. Vannak persze kivételek. Ilyen például a Ford, melynek neve hallatán rögtön mindenkinek Henry Ford neve ugrik be és a méltán híres T-modell. Ide sorolható még a szintén híres autóversenyzőből lett autógyáros Enzo Ferrari a világ egyik legsportosabb márkájával az olasz Ferrarival. Sokan gondolkoztak hasonlóképpen arról, miként nevezzék el éppen megjelenni készülő autójukat, köztük Adam Opel, Andre Citroen, Soichiro Honda, Armond Peugeot, Louis Renault vagy akár Hirochiro Toyoda. Nem nehéz kitalálni, hogy melykőjük nevéhez melyik mai autómárka kötődik. Az is előfordult, hogy nem egy, hanem több ember volt egy gyár tulajdonosa. Ebben az esetben közösen kellett valami hangzatos, eladható nevet kitalálni. Nem volt nehéz megegyezésre jutnia John és Horace Dodge-nak, vagy ahogyan emlegetik őket: a Dodge-testvéreknek. A német Porsche első autóját a híres autótervező (többek között a Volkswagen Beetle megalkotója) Ferdinand Porsche fia, Ferri Porsche tervezte. Kicsit nyugatabbra menve C.S. Rolls és Henry Royce neve kerül előtérbe a nagyon elegáns és nagyon drága Rolls Royce luxusautók megjelenésével.
Persze nem mindig az alapító nevét kapták a korai "guruló csodák". A német Bayerische Motoren-Werke(BMW) 1928-as megalapítása óta a világ egyik legismertebb márkájává nőtte ki magát. Ugyancsak rövidítés az olasz FIAT(Fabbrica Italiana di Automobili Torino - Torinói Autógyár) és a szintén olasz Alfa Romeo autók neve. Az utóbbi nevének első rész csak a rövidítés (Societa Anonima Lombarda Fabbrica Automobili - Lombardiai Autógyár), a Romeo nevet egy üzletember tette hozzá, aki felvásárolta a gyárat. Az amerikai sportmárka, a Corvette, nevét egy kicsi de nagyon gyors hadihajótípusról kapta.
A végére maradt a legérdekesebb, a Mitsubishi. A név az autó jeléből adódik: Mitsu-Bishi. Ami azt jelenti, hogy "három rombusz". Eredetileg a Yamanouchi család címere volt a gyár jelképe, ami 3 levelet ábrázol ugyanebben az elrendezésben. 1873-ban megváltoztatták a jelet 3 rombuszra, amelyek vékonyabbak voltak a mainál és volt egy pont a középpontban. 1873 óta nincs pont középen, de rombuszok csak 1914-ben nyerték el mai jellegzetes formájukat.
| |
|
Kapcsolódó cikkek
|
|
|