|
Gyorsan és biztosan |
|
|
|
2006.06.03. yoda |
|
| A jövő forgalomtechnikai megoldásainak az emberek egyre növekvő mobilitásigényének kielégítése mellett a közlekedésben résztvevők biztonságát és a környezet védelmét is integrált módon szolgálniuk kell. A mobilitás növekedését jól jellemzi az az adat, miszerint Németországban 50 éve egy főre évi két-két és fél ezer km megtett út esett a munkába járás és bevásárlás kapcsán. Mára ez a mutató meghaladja a tizenkétezer km-t. A jövőbeli még nagyobb mobilitáshoz a közúti forgalomtechnika „hálózatosítása”, azaz integrált megoldása és a transzport-szolgáltatások közötti kooperáció szükséges egyebek között.
| |
|
Hirdetés
| |
| Már ebbe a jövőbe mutat a Siemens Ipari megoldások és szolgáltatások ágazatának közúti forgalomtechnikai üzletága által, partnereivel közösen kifejlesztett „Ruhrpilot” forgalommenedzsment-rendszer, melyet most májusban adtak át a Ruhr-vidéken, Németország legnagyobb városhalmazában. Itt naponta 1,1 millió ember jár egyik városból a másikba munkába, és további 4 millió ingázik a vonzáskörzetből, a tendencia pedig állandó növekedést mutat (60% várható a teherforgalomban, 20% a személyforgalomban a közeli években). A Ruhrpilot folyamatosan gyűjti a forgalmi szituáció adatait autópályán, autó- és országutakon, a települések főútvonalain. Ehhez járulnak 200 – Bochum, Dortmund, Essen, Gelsenkirchen városokban telepített – mérőhely adatai. Mindezek folyamatos elemzése és a forgalomhordozók (vasút, tizenegy város és négy járás tömegközlekedési rendszere, 13 közlekedési vállalat) adataival való integrálása alapján az egész agglomerátumra nézve aktuális közlekedési információk és előrejelzések állnak rendelkezésre. A forgalom résztvevői így ki tudják választani az optimális közlekedési útvonalat, melyet követve gyorsan és biztosan jutnak el úti céljukhoz.
Az információ jelenleg interneten, a közeljövőben már rádió, teletext és mobiltelefon útján, illetve autópálya-jelzőtáblákon is elérhető lesz.
Az európai úthálózatban naponta mintegy 7500 km össz-hosszban képződnek dugók, aminek többletköltség-kihatását évi 120 milliárd euróra, azaz a Tizenötök GDP-jének mintegy 1%-ára becsülik. Hosszabb távon csak a telematika-alapú kooperatív forgalommenedzsment-rendszerekkel lehet elkerülni az összeomlást. A telematika valós idejű információt szállít az úthálózat pillanatnyi és előre jelezhető helyzetéről, az igénybe vehető tömegközlekedési eszközökről: mégpedig nemcsak az utazás megkezdése előtt, hanem útközben is. | |
|
Kapcsolódó cikkek
|
|
- Forgalomirányító rendszer a városi autópályán
- Beszélő közlekedési lámpák
- Röhejes törvények
|