|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Friss fórum:
|
|
A hét kérdése:
Jelentkezz be a heti kérdéshez!
|
|
Legolvasottabbak:
|
|
|
Ruhák és játékok, avagy mivé válnak gyermekeink? |
|
|
|
2006.05.28. Schreck Zsuzsanna |
|
| Gyerekruhát és játékokat vásárolni nem szokatlan dolog. A vásárló bemegy az üzletbe, kiválaszt valamit, fizet, majd távozik. Miért kellene aggódnunk tehát, amikor ajándékot választunk gyerekeknek? Egy kicsit talán őrültségnek hangzik, de jelen alapos felmérés után határozottan állíthatom, hogy bizonyos játékok és ruhák nagyonis erősen befolyásolják a gyermekek (személyiség) fejlődését. Az igaz, hogy mindannyian egy adott génállománnyal születünk, ami eleve meghatároz bizonyos karakterjellemzőket. Ugyanakkor a média, az otthoni légkör, amiben felnövünk, családtagok, barátok, játékok és ruhák nagy valószínűséggel még jobban befolyásolják a személyiségfejlődést, mint a gének. De kit érdekel ez az egész? Ahogy a mondás tartja: az vagy, amit eszel. Hasonló logikát követve alkalmazható-e ez játékokra és ruhákra? Valóban igaz-e, hogy bizonyos játékok nagyban befolyásolják a gyermekek személyiségének kialakulását; mi több, néhányuk diszkriminatív, vagy erőszakos jellem kialakulásához vezethet? A következő néhány oldal azt tükrözi, amit én találtam. A felmérés 2006. április 2.-án készült Columbiában (USA), a Target áruházban.
| |
|
Hirdetés
| |
| RUHÁK
A gyerekruha osztály rögtön a bejárattal szemközt található. Harsány színeivel, felirataival és dekorációjával ez a részleg valószínűleg az áruház legszínesebb pontja. Két tábla mutatja, merre találhatóak a fiú- és a lányruhák. Ha nem lenne tábla, még úgy is nyilvánvaló: láthatatlan vonal választja el a kettőt egymástól, melyet különböző színek, ruhaanyagok és minták indikálnak. Az első dolog, ami megragadta a figyelmemet, egy hatalmas plakát volt a polcok felett: “All Girl, Cool Boy”, mondja a felirat. A plakát egy kislány fotójával együtt rózsaszínből indult ki, majd kékbe és barnába ment át, és végül egy fiú képével végződött.
A leányszekció ruháinak túlnyomó többsége fehér, rikító rózsaszín és lila színekben pompázik. A ruhák anyagát tekintve a poliészter (selymet utánozva), a puha vászon és a műanyag dominálnak. A mérettől eltekintve pontosan olyanok, mint a felnőtt nők számára készült ruhák. Uniszex ruhadarab nem található. A szekció gyerekruhákon kívül sok mást is kínál leányok számára: kézitáskák, hajhosszabbítások, hajcsatok, játék sminkkészlet, övek és más egyebek várnak a vásárlókra. Természetesen minden rózsaszínben.
A fiúk számára készült ruházatok meglepő különbséget mutatnak mind választékban, mind anyagukat tekintve. Szabásukat tekintve ezek is hasonlóságot mutatnak a felnőtt ruhákkal. Ruhaanyagot tekintve azonban a választék meglehetősen leszűkül (farmer és vászon) a lányszekcióhoz képest. A színek többsége sötét: barna, sötétkék, különféle árnyalatai a zöldnek, fekete és vörös. A választék nadrágokból, rövid -és hosszú ujjú ingekből, pólókból, alsóneműkből és sportruhákból áll. Amíg itt tonnaszámra találunk különféle baseball mezeket, baseball sapkákat, ezek közül egy sem található meg a leányszekcióban. Néhány érdekes felirat, amit fiú pólókon láttam (10-13 évesek számára):
“A húgom volt!”, “A szám önálló életet él” (azt mondok, amit akarok), “Szemrevaló kis ördög”. Ezen kívül persze helikopterek, tűzoltóautós minták, a Pókember és Csillagok Háborúja karakterei is mind megtalálhatóak. Ezek a macsó üzenetek állandó jellegű emlékeztetők a fiúknak a szerepükről - hogy férfiak és nem nők-, egyúttal indirekt módon “segíti” őket bekategorizálni a különféle foglalkozásokat, és jellemzőket a két nemre. Ez pedig nem vezet máshoz, mint a férfiak és nők közötti feszültség növeléséhez.
JÁTÉKOK
Ravasz módon, a játékosztály az üzlet leghátsó részében található, a “kerti szerszámok” és “elektronikus cikkek” részleg között. Ily módon mind a szülők, mind a gyermekek kellő időt tölthetnek nézelődéssel, az unalom veszélye nélkül. A színkódolás ugyanúgy jellemző a játékokra, mint a ruhákra. Érdekes, amíg a ruhák között nem találtam unisex darabokat, a játékok között számos fellelhető. Ezek azonban csak a legkisebb korosztály (csecsemők és totyogók) számára készültek.
Az olyan kérdések, mint: “az agresszivitás miért jellemző jobban a férfiakra, mint a nőkre?” és “miért találhatunk több nőt az olyan foglalkozásokban, mint a pedagógus?”, számtalan alkalommal felmerültek. Mi lehet ennek az oka? Természeti adottság vagy nevelés? Mindmáig senki nem talált egyértelmű választ erre a kérdésre. Személy szerint én a kettő ötvözetében hiszek, bár annak alapján, amit megfigyelésem során találtam, inkább hajlok ezután a kultúrára szavazni.
Amint elhagyjuk a 2-3 évesek számára készült játékokat, a kép megváltozik: a játékok célja is, és hogy melyik nem számára készültek. A legtöbb játék ugyanolyan módon van “színkódolva”, mint a ruhák: világos, harsány színű játékok lányoknak, és sötétebb tónusúak fiúknak. Habár legalább hatsornyi játék közül lehet választani, a változatosság nem jellemző. A lányoknak készült játékok többsége anyákat, tanárokat és szerepeket (hercegnő vagy kis hableány) helyez előtérbe. A fiúknak való játékok többsége szörnyekből, harcosokból, autóversenyzőkből, Superman és Spiderman figurákból áll. Ezek mellett különféle játékfegyvereket, játéktraktorokat és robotfigurákat találunk. Az uralkodó színek a metálkék, fekete, narancs (ami tüzet és veszélyt szimbolizál), sötétzöld, szürke.
A Lego játékok, melyek közismerten nemcsak kreatív játékoknak számítottak a piacon, de unisexnek és megfelelőnek majd minden korosztály számára; meglepően nagy csalódást okoztak. Az új termékek nemcsak mind “fiús” színeket viselnek, de az új nevek ebbe az új, maszkulin képbe illenek bele: Dino Támadás, Lovagvár, Csillagok Háborúja, stb. Csakúgy, mint majdnem minden játék manapság, a Lego is átvette az új trendet: az új játékok nem igényelnek összeszerelést, hanem készen vehetők ki a dobozból. Érdekes, hogy Lego játékok nem találhatóak a lányoknak tervezett játékok között. A legfelkavaróbb játék, amit láttam, a modell Humvee volt, mely sorozat közül az egyiket, mint “távirányítós katonai Humvee”-t reklámozták, és a “géppisztoly kézzel forgatható.” (A Humvee-k (Hummer) Palesztinában az izraeli hadsereg által használt katonai terepjárók. Manapság az amerikai hadsereg Irakban mindenhol használja.)
A lányjátékok teljesen az ellentétei a fiújátékoknak (kreatív - romboló jellegű). Babák, játék smink- és fodrászkészletek, kifestőkönyvek, fűznivaló gyöngyök, játék ékszerek és hasonló jellegű holmik foglalják el a polcokat. Ezek egyúttal egy fontos üzenetet is képviselnek, közvetítenek: a tipikus “női” munkákat, amelyek iránt általában csak nők érdeklődnek. A fent említetteken kívül tucatnyi játékiskolát és -házat találunk. Érdekesnek gondolom, hogy a lányoknak való játékok nem semleges neveket viselnek mint pl. játékiskola vagy táncosnő, hanem lányneveket, mint Barbie, Angelina ballerina, Dora a Felfedező stb. Ennek az oka persze sokkal összetettebb mint gondolnánk, de ez egy másik történet. Az uralkodó színek itt is, mint a ruháknál: fehér, rózsaszín, lila, sárga, világoskék és ezüstösen csillogó festék. A fiújátékokkal ellentétben a lányjátékok sokkal lágyabban formáltak, gömbölyűek.
Összefoglalva, a helyzet a játékpiacon napjainkban nem valami rózsás. Azt tartják, hogy a fiúk általában sokkal vadabbak, harciasabbak, mint a lányok. Az üzletek polcain található játékok ezt – nem meglepő módon – megindokolják. Amellett, hogy a fiúknak ajánlott játékok majdnem mindegyike erőszakot és harcot sugall, néhány játék (mint a Humvee-ek) egyben rejtett politikai üzenetet is magában hordoz. A fiú- és lányjátékok egyértelműen jelzik, hogy mely foglalkozások nőiesek és melyek férfiasak. Minél erőszakosabb jellegű egy játék, annál valószínűbb, hogy a fiújáték szekcióban találjuk meg. Miért nem találunk egyetlenegy női tűzoltót, vagy autóversenyzőt a játékok között, vagy a fiújátékok között?
Napjainkban diszkriminatív és pro-gender játékgyártók uralják a piacot, melyek – tetszik vagy nem – formálják a gyermekek gondolkodásmódját sokkal szélesebb skálán, mint mi azt hisszük, vagy tudatában vagyunk. Mit tudnak a szülők tenni ez ellen tehát? Tud bárki is tenni valamit, hogy megállítsuk ezt a folyamatot? Nem vagyok meggyőződve, hogy sokminden változni fog a közeljövőben, de addig is legyünk óvatosak, és jobban figyeljünk oda, milyen játékot emelünk le a polcról. | |
|
Kapcsolódó cikkek
|
|
|
|
|