| 
		
		 |  
		
		| 
		
		 |  
		
		| 
		
		 |  
		
		
		| 
		
		 |  
		
		| 
		
		 |  
		
		| 
		
		 |  
		
		| 
		
		 |  
		
		| 
		
		 |  
		
		
		| 
		 |  
		
		
		| 
		 
			
			 
			
		 |  
		
		
        
		| 
		 |  
        
        
		| 
		 
			
			 
			
		 |  
		
		
		| 
		 |  
		
		
		
		| 
		 Friss fórum: 
			 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
		  
		
		  |  
		
		
		| 
		 |  
		
		
		| 
		 A hét kérdése: 
		 Jelentkezz be a heti kérdéshez! 
  
		  
 
	 |  
		
		
		| 
		 |  
		
		
		| 
		 Legolvasottabbak: 
			 
 
 
 
 
		  |  
		
		 
		
	 | 
	
	
	
		
		
|   | 
Az ókori posta | 
  | 
 
|   | 
  | 
2004.05.16.  BlackWanderer    | 
  | 
 
    |  Vajon hogyan szállították a leveleket az ókorban nagy távolságokra is? Minek a segítségével voltak képesek napok alatt üzenni a rómaiak Rómából valamelyik Kis - Ázsiában található városba?
 
  |  | 
 
 | 
 Hirdetés 
  
 |  | 
 
 |  	"Minden út Rómába vezet!" Ismerjük a több száz éves mondást, és valóban! Az ókorban szinte minden út a Városba futott be, vagy onnan indult, hiszen egy jól működő birodalom alapfeltétele a megfelelő úthálózat, hogy azon keresztül a kereskedők, katonák és persze a futárok, a régi idők postásai gyorsan és könnyedén érjenek célba. A Római Birodalom postaszervezete nem új ötlet. A Perzsa Birodalom ugyanilyen intézményét fejlesztették tovább. A perzsáknak kevesebb útjuk volt, de 4-5 mérföldre egymás után volt egy-egy postahely, ahol a küldönc a királyi menlevéllel ott pihenhetett teljes ellátással, de mindvégig vigyázva, hogy csak rövid időt töltsön ott, hiszen a küldeménynek sietni kell tovább. Ezekkel a postaállomásokkal lehetővé vált, hogy egy küldemény 350 mérföldnyi (500km) utat 5 nap alatt tett meg, azaz 70 mérföldet naponta, lóháton. Fontos leszögezni, hogy a perzsa posta csak és kizárólag állami igazgatási célok kiszolgálását látta el.  A perzsa posta irányítója a király utáni méltóság volt, és gyakran előfordult, hogy később ő maga is király lett. 
  
 Ezt a rómaiak átvették, és természetesen tovább is fejlesztették. Fáradságos munkával mindehova jó minőségű utakat építettek. Az összes utat, és a mellettük fekvő állomást, kereskedelmi központot, legios tábort, várost feljegyeztek az itinerariukokba, vagyis az útikönyvekbe. Az állomások (stationes) egy nap távolságokra helyezkedtek el egymástól, és közöttük 1-2 mérföldenként lóváltóhelyek (mutationes) voltak elhelyezve. Az utak mellé mérföldköveket telepítettek: ezek hatalmas henger alakú tömör kövek voltak, melyekre feljegyezték hogy melyik várostól hány mérföldre helyezkedik el eme kő ( római mérföld = milia passuum = kb 1500 m). Ezek a kövek olyannyira időtállóak, hogy még a XX. század eleje felé is előfordult, hogy út melletti szoboralapzatnak használták ezeket. Tehát a római postás ezeken az utakon igen gyorsan tudott közlekedni. A császárkorban a posta élén  a testőrség, vagyis a preatorianus gárda főparancsnoka állt. A római titkosszolgálat is erre épült fel valamikor az idők során. Agentes In Rebus, azaz a Róma Birodalmi titkosszolgálat tagjai is postásoknak álcázták magukat, postásként titkos leveleket, információkat tudtak viszonylag gyorsan célba juttatni. A titkosszolgálatról szinte semmilyen információnk nincsen, talán ez az egyetlen birodalmi titkosszolgálat, mely valóban titok még a kor specialistái számára is. 
  	
A postások élete veszélyekkel teli lehetett. Forrásokban gyakran olvashatjuk, hogy egy-egy ilyen postást elfogtak, és a nála lévő leveket később ellenfelük ellen használták az intrikák ködös színházában. 
  
Az információtovábbításnak sok egyéb módszere is létezett még, például a "limes". Ez a Pannóniában a Duna mellett található erős erődrendszer, számtalan őrtoronnyal és falakkal, melyeket egy hosszú út is végig kísért. Ezekből a megfigyelő tornyokból könnyen toronyról toronyra járhatott az információ hangjelzéssel vagy épp füstjelekkel. Természetesen ez csak erősen korlátozott tartalmú jelzés lehetett: például veszélyre stb. 
  	
Híres utak jöttek létre szerte a Birodalomban. Talán az egyik leghíresebb a Borostyánút. Ez az út Pannónián keresztül, ellenséges barbár törzsek területén át vezetett keletre, hogy onnan luxuscikkeket hozzanak Rómának. 
  	
 Az egyik legrégibb római út a Via Salaria azaz a Sóút. Az egyik legfontosabb ásványi anyagot a sót szállították innen i.e. 4 századtól Rómába. 	
  
A római postát, úgy mint a római birodalmat, a népvándorlás viharai seperték el. |    | 
 
 
 
  |  
 
   Kapcsolódó cikkek
  | 
 |  
   
 
  |   
		
	 | 
	
	
	
		
		
		
	 |