ROVATOK

FELADVÁNYOK

BETŰTÉSZTA

ASSZOGRAMMA

JÁTÉKOK

KVÍZJÁTÉK

FÓRUM

REGISZTRÁCIÓ

A mai nap képe

nap képe

Küldj be te is képet!
Képeslapküldés

Keresés az oldalon:

Friss fórum:
Feladványok (17292)
Tőlem Nektek (12358)
csak úgy.. (4527)
A hét kérdése (2022)
Játékok (1161)
A nap képe (3874)
Kinek Ki (616)
Hónap feladványa (682)
Havi toplista (166)
asszogramma (1843)
Nyomasevics Bobacsek (1165)
Vicces szövegek (4045)
Szívből szóló versek (1128)
Betűtészta (2972)
Segítséget kérek, köszönöm (2466)

 > Még több fórum

A hét kérdése:

Jelentkezz be a heti kérdéshez!

 > régebbi kérdések
 > kérdés beküldés

Legolvasottabbak:
IQ teszt
Egy angliai egyetem kutatásai
Varázsgömb
Hipnózis
Agyscanner

DigitalAge >> Fórum >> Zanza

Nyelvelés

Sorrend:  
Időzóna:
Méret:

Hirdetés

Lapozás:  
3/63

hata

2019.04.04 09:27  | | 736111.

Szerintem az egybeírás különírás az egyik problematikus kérdés. Különösen a földrajzi nevek esetében. Persze lehet, hogy csak nekem probléma.
Egy érdekesség a múltból. Az idősebb generáció számára talán még ismerős az a helyesírási legenda, hogy a vajas kenyér külön-, míg a zsíros kenyér egybeírandó (azaz: zsíroskenyér). Erről persze később kiderült, ez egyszerűen egy sajtóhiba volt, amit aztán javítottak.
Persze minden nyelvnek vannak furcsaságai. Pl a németben földrajzi nevek neme. Legjobb példa erre Frankfurt am Main és Frankfurt an der Oder. Mindig érdekelt, hogy egy született német honnan tudja, hogy melyik folyó (különösen, ha nem német) milyen nemű. Hát nem is tudják. Egyszer együtt vacsoráztunk született németekkel, és beszélgetés közben ez is szóba került. Bedobtunk egy ázsiai ismert folyót. Nem tudtak megegyezni, hogy milyen nemű.

 
grisenyka

kadar (736107) |2019.04.04 03:52  | | 736110.

Irasban suksukolni se szabad - durva hibanak szamit. Pont annyira, mint a j-ly tevesztes.

 
grisenyka

pasztoi_istvan (736108) |2019.04.04 03:44  | | 736109.

A nem tudom, hogy eppen mklyen miniszterium kotelezove tette az iskolak szamara, tehat az erettsegin aszerint kell pontozni. Akkor viszont minden iskolas szamara kotelezo, es el lehet adni a helyesirasi szabalyzat 12. kiadasat jo penzert, holott alig van valtozas a 11.-hez kepest, es a legfontosabbakhoz, az osszetett szavakhoz es a foldrajzi nevekhez, kulonos tekintettel az -i kepzos valtozataihoz nem nyultak hozza.

 
pasztoi_istvan

2019.04.04 00:20  | | 736108.

Én már azt sem értem, hogy miért követelik meg a helyesírást.
A helyesírási szabályzat nem jogszabály, használata senkire sem kötelező: voltaképp az Akadémia ajánlása ez mindazok számára, akik magyar nyelvű szöveget írnak.

 
kadar

kli (736105) |2019.04.03 22:40  | | 736107.

Nem hiszem, hogy komolyan az vetődik fel, hogy mi legyen az ly-al. Nem döntünk mi ilyen kérdésekben.
Nekem inkább az a gondom, hogy a helyesírás szinte mumus az iskolákban. Nekem például a gimis magyar dolgozatok csak 3-asra sikerültek rendszeresen. Pedig nincsenek komoly gondjaim a helyesírással. Néha elrontom, és vessző hibákra, kötőjel gondokra, egy-egy ékezethibára, összesen 4-5 darab ilyen hibára már 3-ast kaptam. Nem tartom egetverő hibának, ha valaki összekeveri a "j" és "ly" szabályt, hogy egy-egy híd, vagy hegy nevét egybeírja a kötőjeles helyett, ha a "hogy", vagy "és" szó elé tesz-e vesszőt vagy sem. Ezek szerintem a nyelvtanosok túlzásai közé tartoznak.
Talán Hacso írt ebben a témában egyszer figyelemreméltót, hogy ki is beszél helyesen magyarul. A lényege röviden az volt, hogy mindenki, aki magyarul beszél, az helyesen teszi ezt. Még akkor is, ha suksük-öl. Ehhez képest nekem az ly-os probléma habkönnyű.

 
kli

csibe08 (736104) |2019.04.03 20:35  | | 736105.

Egyetértek.
Miért kéne elhagyni? Miért pont ezt?
Majd jön az Á, vagy az Ú.....A kínaiak sem fognak lemondani a jeleikről, az oroszok sem.....miért kéne nekünk bármelyik betűnkről?

 
csibe08

2019.04.03 17:00  | | 736104.

Szerintem ez is egy különlegessége a nyelvünknek, úgy, mint mondjuk a kettős betűk, stb. Sokan mondják, hogy a magyar nyelv nagyon nehéz, de nagyon szép is egyben. Szerintem a j/ly eltörlésével inkább a szépségéből veszítene.

Persze, én sem feltétlenül értek egyet azzal, hogy az érettségin ez legyen mondjuk a legdurvább hiba.

De arra még nem láttam érveket: miért lenne jobb, ha eltörölnénk? Mi lenne az előnye? Sok olyan "felesleges" dolgot látok - nem feltétlenül csak nyelv terén -, amit sokkal hamarabb eltörölnék, mint mondjuk ezt De tényleg kíváncsi vagyok, mi lenne az előnye.

 
grisenyka

bagoj (736101) |2019.04.02 15:27  | | 736102.

Szerintem a döntő érv a sznobizmus. Annyi mindennel tudjuk szívatni a gyerekeinket - az emberi képzelet határtalan

 
bagoj

grisenyka (736081) |2019.04.02 15:08  | | 736101.

Nekem nem volt nehéz. Pedig még mostanában is szinte hibátlanul válaszolok a j? vagy ly? tesztek kérdéseire!
Valószínűleg azért volt zökkenőmentes az átállás, mert elkezdtem ojan írásokat olvasni, amejekben a szerző lecserélte az ly-t j-re. Megszokta a szemem és az agyam. Más is így lenne ezzel. Pl. írta valaki, hogy Dugonics András egy matematika könyvét olvasva csak az első fejezet végén vette észre, hogy j betűvel vannak írva a hagyományosan ly betűs szavak.
A rengeteg tollbamondás (tanítóként én magam is diktáltam!),gyakorlás azonban alapos agymosást végzett: kézírásban, ha nem figyelek rá, még most is elvétem néha.
Érdekes dolog ez az érettségi hibaszámítás! A központozás enyhe hibának számít, az ly sújosnak. Vajon miért?
Sokan nem sírnának utána! Sok viszont az önző felnőtt is, aki azt mondja, hogy ha ő meg tudta tanulni, tanulják meg a mostani és a későbbi gyerekek is. Nekik szoktam ajánlani, hogy ők meg tanulják meg mondani a ly hangot! Ha a gyerekek hallják az ly hanggal mondott szavakat, nem okoz nekik gondot a hejesírásuk.




 
grisenyka

bagoj (736079) |2019.04.01 21:56  | | 736081.

Könnyű volt átállni?

Én már nem lennék rá képes, bár értem a felháborodásodat.

Mióta elmerengtek a magyar helyesíráson (1800 körül), állandóan visszatérő téma. Erdélyben még ejtik az ly-t, Magyarország egyes részein l-nek ejtik, pl. luk, más részein j-nek.

Amíg az érettségin a legtöbb hibapontot egy j-ly tévesztésért lehet kapni, addig én is kénytelen voltam komolyan venni.

De nem sírnám el magam, ha eltörölnék.

 
grisenyka

bagoj (736079) |2019.04.01 21:45  | | 736080.


 
bagoj

kadar (736052) |2019.04.01 21:41  | | 736079.

Én már két éve elhagytam az ly betűt. Úgy gondolom, ha sokan elhagynánk, előbb-utóbb ezek a szavak bekerülnének a megváltozott hejesírású szavak jegyzékébe legalább úgy, hogy mindkét alak hejes.
A családnevekben, utónevekben, földrajzi nevekben továbbra is írom az ly-t.

 
padat

kadar (736052) |2019.03.31 15:40  | | 736055.


 
littlered

kadar (736052) |2019.03.31 13:17  | | 736054.


 
grisenyka

kadar (736052) |2019.03.31 13:08  | | 736053.


 
kadar

grisenyka (736050) |2019.03.31 12:56  | | 736052.

Legtöbb ly-os szónál nekem semmiféle problémát nem jelentene, ha j-vel kellene írni. Döbbenten láttam, hogy több ly-os szót már eddig is j-vel írtam (például: eréjes, sejem, vájog), vagy legalábbis nagyon elbizonytalanodtam, hogy hogyan is használtam. Ugyanakkor furcsa lenne a Gergej, Károj, Miháj.
Ha arra gondolok, hogy mennyi probléma van ezzel, akkor inkább elhagynám az ly betűt.

Akadáj esetén, vagy apájkor a bivajok csak bojonganak a csekéj vízben, a csigojájuk is kilátszik belőle. A gujának eséje sincs a fojóban, a tébojító hejzetet kezelni. Hójagos testük miatt kedéjük rossz, kesejűk köröznek felettük, a homáj mentheti már csak meg őket. A köjkök is a parton csupán mosojognak rajtuk, muszáj lesz a nyavajgást abbahagyni és találni valami jó kis pocsoját a veszéj elkerülésére. A nyavaja essen ebbe a sok hejesírási szabájba!

 
grisenyka

2019.03.30 22:07  | | 736050.

Ha rajtatok állna, eltörölnétek az ly-t a magyar betűkészletből vagy megtartanátok?

 
titok111

2018.10.13 10:32  | | 731993.

Tegnap este a chili TV-n azt mondta az egyik bringa,
hogy
A sűrített paradicsomtól aromatikusabb lesz a szósz íze.

A rösztitől meg rösztikusabb lehetne...

 
titok111

2018.05.30 14:16  | | 729493.

Az interneten senki se szeret hejeSenirni, de a téma miatt én azért kijavítottam. Főleg hogy a helyesírás is uncsi, de talán elvárható egy 15 évestől már:

Az eredeti ez volt:


„Az utóbbi időben történt,eddig a Független Diákparlament, mostantól a Diákvagyok Mozgalom szervezésében való diáktüntetések tökéletesen mutatják, hogy a Magyar Oktatási rendszerrel nincsen minden rendben. Próbáltam rájönni a válaszra, miért tart ott az oktatás ma Magyarországon ahol?
Először is, a szabad tankönyvpiac hiányát nevezném meg az első problémának. A tankönyvpiac illiberalizálása, a minősíthetetlen OFI-s tankönyvek, amelyben több a hiba mint azt értelmes gondolat juttatta ide az oktatást.
Másodszor, a frontális oktatás folyamatos erőltetése, a diákcentrumú kooperatív oktatás hiánya. Véleményem szerint a diákcentrumú tanítási módszer, csoportmunkákkal, interaktív feladatokkal előrelendítené az oktatást, hisz a gyermek többet tanul belőle, mintha valaki kiáll elé és egyszerűen elmondja a tananyagot. Hozzátenném hogy nem ítélem el a frontális oktatást sem, úgy gondolom csökkenteni kéne a mértékét.
Harmadszor, és ez a legnagyobb baj szerintem, a modernitás hiánya a tananyagban. Közhellyé vált mondat az, hogy "Az iskola nem készít fel minket a való életre", amely bármennyire is tűnhet hiteltelennek egy kamasz szájából, sajnos pontosan így van. Nagyon sok olyan felesleges tananyag van, amelyet az ember soha életében nem fog felhasználni az élet bármely területében, viszont olyan alapvető dolgok maradnak ki, mint az adóbevallás készítése, akár egy csekk feladása! Ezek alapvető dolgok, mégis az esetek 99%-ban nem esik róla szó, ami nagyon szomorú.
Negyedszer, a taneszközök modernitásának hiánya is kiváltó ok. A 21.századi oktatásban szerintem nem tiltani kéne a telefonokat, hanem az ott megtalálható óriási tudásanyagot hasznosítani. De nem csak telefonokról szól a 21.századi technika, hasznosítani lehetne az interaktív táblát is például, sajnos tapasztalatom szerint nem nagyon használják a tanárok.
És végül, ami a legfájóbb számomra, a vitakultúra hiánya az oktatásból. A vitázás az emberiség fejlődését szolgálta, évezredeken keresztül, a vita lendíti előre a társadalmat, de az iskolában a vitakultúra legáltalánosabb szintjét sem tanulhatja meg az éppen növekedésben lévő szervezet.
Hogy ezeken lehetséges-e változtatni? A válasz egyértelműen igen. A diáktüntetések is jól mutatják, hogy a diákok készek kiállni saját igazukért, és képesek értelmes párbeszédet létesíteni a regnáló kormánnyal.”
link
Átírva:

A Független Diákparlament, majd a Diákvagyok Mozgalom szervezésében történő diáktüntetések tökéletesen mutatják, hogy a Magyar Oktatási rendszerrel nincs minden rendben. Próbáltam rájönni a válaszra, miért tart ott az oktatás ma Magyarországon, ahol tart?
A szabad tankönyvpiac hiányát nevezném meg az első problémának. A tankönyvpiac illiberalizálása, a minősíthetetlen OFI-s tankönyvek - amelyekben több a hiba, mint az értelmes gondolat - juttatta ide az oktatást.
Másodszor: a frontális oktatás folyamatos erőltetése, a diákcentrumú kooperatív oktatás hiánya. Véleményem szerint a diákcentrumú tanítási módszer - csoportmunkákkal, interaktív feladatokkal - előrelendítené az oktatást, hisz a gyermek többet tanul belőle, mintha valaki kiáll elé és egyszerűen elmondja a tananyagot. Hozzátenném, hogy nem ítélem el a frontális oktatás létjogosultságát sem, de úgy gondolom, csökkenteni kéne a mértékét.
Harmadszor és ez a legnagyobb baj szerinte: a modernitás hiánya a tananyagban. Közhellyé vált mondat az, hogy "Az iskola nem készít fel minket a való életre", amely bármennyire is tűnhet hiteltelennek egy kamasz szájából, sajnos pontosan így van. Nagyon sok olyan felesleges tananyag van, amelyet az ember soha életében nem fog felhasználni az élet semmilyen területén, viszont olyan alapvető dolgok maradnak ki, mint az adóbevallás készítése, vagy egy csekk feladása! Ezek alapvető dolgok, mégis az esetek 99%-ban nem esik róla szó, ami nagyon szomorú.
Negyedszer: a taneszközök modernitásának hiánya. A 21. századi oktatásban szerintem nem tiltani kellene az okostelefonokat, hanem az interneten megtalálható óriási tudásanyagot hasznosítani. Persze nem csak telefonokról szól a 21.századi technika, például hasznosítani lehetne az interaktív táblát is, amit sajnos - tapasztalatom szerint - nem nagyon használnak a tanárok.
És végül, ami a legfájóbb számomra, a vitakultúra hiánya az oktatásból. A vitázás az emberiség fejlődését szolgálta évezredeken keresztül, a vita lendíti előre a társadalmat, de az iskolában a vitakultúra legáltalánosabb szintjét sem tanulhatja meg az éppen növekedésben lévő szervezet.
Hogy ezeken lehetséges-e változtatni? A válasz egyértelműen: igen. A diáktüntetések is jól mutatják, hogy a diákok készek kiállni saját igazukért és képesek értelmes párbeszédet létesíteni a regnáló kormánnyal.

 
titok111

2018.05.16 10:09  | | 729283.

Azt mondták ma reggel a Mokkában vagy mifenében, hogy Németh Kristóf újra apa akar lenni.
Ezt nem értem, ha már egyszer volt apa, akkor most is az, kivéve, ha már nincs élő gyereke.
Ha van gyereke, akkor már apa, tehát nem lehet újra apa, legfeljebb többszörös apa.
Helyesen ez nem az lenne, hogy N.K. újra gyermeket szeretne?

 
hata

grisenyka (726891) |2017.12.21 10:02  | | 726892.

Én a Nagyapót nagybetűvel írom, mert tulajdonnév.

 
grisenyka

2017.12.21 09:14  | | 726891.

Ha levelet küldtök a gyermeketeknek, az anyu / apu aláírást kis- vagy nagybetűvel írjátok?

 
kadar

mutterka (721059) |2017.02.18 10:31  | | 721067.

Ez érdekes, majd szerzek én is egyet.

 
mutterka

kadar (721058) |2017.02.18 01:46  | | 721059.

Alapkoncepciója ugyanaz, mint a magyar(osztrák?) activity játék.
Sajátossága, hogy mellékelnek hozzá egy székely-magyar szótárt, mely régi és új székely szavak, szólások, fogalmak, humoros elnevezések gyűjteménye.
Akár hagyományőrzésnek is megfelel.


 
kadar

mutterka (721057) |2017.02.18 00:47  | | 721058.

Mi a sajátossága egy székely Activity-nek? Mit lehet abban adni-venni?

 
mutterka

(720593) |2017.02.18 00:12  | | 721057.

Néhány éve a fiam arra áldozta nyári szabadságát, hogy elment Erdélybe, egy ásatásra dolgozni. Hozott egy Székely Ectiviti nevű játékot. Új játékszabályt állítottunk fel hozzá és nagyon jókat szoktunk vele szórakozni.

 
Bodza

2017.02.17 19:47  | | 721055.

Nekem aztán erőst jó... :-))

 
kadar

Bodza (721053) |2017.02.17 19:36  | | 721054.

Jó Neked!

 
Bodza

(720594) |2017.02.17 19:26  | | 721053.

Én.

 
riffentyu

2017.02.15 08:30  | | 721043.

itt meg van egy süsüs:

de nem tűnik teljesnek...

"A csuda vigye el! A nyavalya törje ki! Az ördög szánkázzon a hátán! A holló vájja ki a szemét! A lapos guta üsse meg! A gömbölyű guta üsse meg! Mindenféle guta üsse meg! A mennykő csapjon belé! Nyíljon meg alatta a föld! Verje el a jégeső! Vigye el az árvíz! Temesse be a hó! A hóhér vágja hátba! A tésztakészítő asszony cakkozza ki a fülét! Csináljanak gumipuskát a füléből, és lőjék ki a fejét! A sírásó legyen az utolsó barátja! A… a… a…
Megakadt a rekedt hang, csak azt mondta nyögdécselve, hogy a… a… a…
A királyfi gyorsan előbbre lépett, hogy megnézze, mi történt? Hát egy kormos képű, villogó szemű szénégetőt látott, aki alig kapott levegőt a dühtől.
A szénégető is meglátta a királyfit, s így szólt rekedten:
– Mondj egy átkot gyorsan!
– Nőjön be az orra luka! – vágta rá a királyfi.
– Köszönöm! – mondta a szénégető.
Majd a kemence szájához fordult és bekiabálta:
– Nőjön be az orra luka!"

 
Lapozás:  
3/63


Felhasználónév:

Jelszó:

Jelszóemlékeztető



Friss feladványok:
 Szakmai anagramma 41.
 Négy négyzetszám kerestetik
 Stációk 9.
 74 év után
 Gyufázás ( Pontosítva ! )
 Micsinál a micsoda 12.
 Kapocs 6.

Hirdetés

© 2017 DigitalAge

impresszum  ::  médiaajánlat  ::  segítség  ::  ajánló  ::  kezdőlapnak  ::  kedvencekhez   RSS